Instalacja LPG to ekologia i oszczędność, dlatego po polskich drogach porusza się coraz więcej samochodów wyposażonych w autogaz. Jak to wygląda za granicą? I jakie są wymagania dotyczące instalacji LPG? Sprawdź, co warto wiedzieć na ten temat.
Instalacja LPG w Unii Europejskiej – najważniejsze przepisy
Wymagania prawne dotyczące instalacji LPG w samochodach są wspólne dla większości krajów europejskich. Reguluje to m.in. Regulamin nr 115 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych, do którego jest dostosowywane krajowe prawodawstwo (również w Polsce). Dokument ustala jednolite przepisy dla dodatkowych układów zasilania instalowanych w pojazdach silnikowych, w tym dla LPG. Regulamin precyzuje wymagania dotyczące instalacji oraz określa procedury homologacyjne obowiązujące w całej Europie.
Co wynika z powyższych informacji? Przeprowadzając montaż autogazu w fachowym serwisie w Polsce, możesz mieć pewność, że będzie on spełniać także międzynarodowe normy. To ogromne ułatwienie dla osób wybierających się w podróż lub planujących przeprowadzkę za granicę.
Czy autogaz jest tak samo popularny za granicą, jak w Polsce?
Według danych Polskiej Organizacji Gazu Płynnego po polskich drogach porusza się 3,5 mln aut zasilanych przez LPG. A to znaczy, że to właśnie nasz kraj jest liderem europejskiego rynku autogazu. Warto dodać, że w samym 2024 roku zarejestrowano w Polsce przeszło 125 tys. nowych pojazdów z instalacją LPG.
Autogaz cieszy się popularnością również we Włoszech, w Turcji, Bułgarii, Niemczech i Francji. Najmniej pojazdów z instalacją LPG jest z kolei zarejestrowanych w Skandynawii, na Malcie i w Luksemburgu, gdzie ich liczba nie przekracza kilkuset sztuk.
Tankowanie LPG za granicą – co warto wiedzieć?
Wybierając się za granicę autem wyposażonym w instalację LPG trzeba liczyć się nie tylko z lokalnymi przepisami, ale także praktycznymi aspektami dotyczącymi tankowania. Warto mieć na uwadze, że w państwach, w których autogaz jest mało popularny znalezienie stacji LPG może być trudne. Trzeba też upewnić się, czy posiadasz odpowiednie złącze do tankowania oraz wiesz, jak prawidłowo odczytać oznaczenie na stacji paliw. Szczegóły znajdziesz poniżej.
Różne złącza do tankowania
W Europie funkcjonują 4 podstawowe rodzaje złącz tankowania LPG. Są to:
- zawór typu włoskiego, czyli DISH – stosowany w Polsce, Czechach, Francji, krajach Bałtyckich, a także na Słowacji, we Francji i Włoszech,
- ACME – w Austrii, Belgii i Irlandii,
- bayonet – w Holandii, Wielkiej Brytanii, Finlandii i Norwegii,
- euroconnector – w Hiszpanii i Portugalii.
Różne oznaczenia autogazu
W Polsce autogaz jest oznaczony jako LPG (skrót od liquefied petroleum gas). W innych krajach możesz jednak spotkać się ze skrótem GPL (Francja i Włochy), Autogas (Austria, Belgia, Niemcy), Autoplin (Chorwacja) czy Gas lub Dujos (Litwa).
Jakie wymagania trzeba spełnić, aby móc poruszać się autem na LPG za granicą?
Wymagania dotyczące instalacji gazowej wyglądają podobnie we wszystkich krajach Europy. Aby móc poruszać się legalnie pojazdem z autogazem należy więc zgłosić instalację w wydziale komunikacji, przedstawiając stosowne dokumenty. Warunkiem legalizacji instalacji LPG jest oczywiście jej montaż w profesjonalnym serwisie. Warto udać się w tym celu do autoryzowanych serwisów STAG. Wszystkie komponenty, np. wtryskiwacze cechują się najlepszą jakością oraz są produkowane w Polsce. Montaż przeprowadzają wykwalifikowani fachowcy, dlatego możesz mieć pewność prawidłowego działania.